Mexický filmař se líbí v Karlových Varech svým jemným protestem proti machismu

De izda. a decha., Jorge Pérez Solano, Gabriela Cartol y Adriana PazMexický režisér Jorge Pérez Solano dnes představil na filmovém festivalu v Karlových Varech své druhé dílo, “La Tirisia”, jemné obvinění z nedbalosti proti sexismu a soutěží o Křišťálový globus v hlavní části soutěže.

Filmový záznam mexičana, kerý byl dobře přijat kritiky a dnes večer bude přístupný pro širokou veřejnost, je výpovědí o některých chronických nespravedlností, jenž vidí ve své zemi a v Latinské Americe.

Film měl rozpočet ve výši jednoho milionu dolarů, financované z 80% z mexického institutu kinematografie.

O titulu po kterém dostal film jméno, “vidím tirisia více méně jako magickou nemoc, něco, co není deprese, ale”despanguazamiento” (“zbloudilost”), nemít žádnou energii”, řekl Pérez Solano.

El cineasta mexicano Jorge Pérez Solano presentó "La tirisia" en Karlovy VaryDuševní stav, jenž ovlivňuje Cheba a Angels, dvě protagonistky, které počaly syna od stejného muže, a žijí, aniž by mohli vychutnat opravdové štěstí, a vzhledem k tomu jsou pronásledovány svými vlastními duchy.

“Cheba nemůže být šťastná, protože neměla být šťastná, protože stále více věří, že si nezaslouží štěstí a je potřeba muset trpět,” řekla Adriana Paz, herečka, která hraje tuto trpící matku.

V jejím případě je to cizoložný vztah s Silvestrem a strach z příchodu jejího manžela z USA, zatímco u Angels kvůli její posedlosti čistotou, která se projevuje prostřednictvím jejich solných lázní, jediný způsob, jak najít mír sám se sebou.

Dílo “je analogií obviňující machismus v celé Latinské Americe,” objasňuje Pérez Solano.

Adriana Paz interpreta a ChebaA dodává: “Svět potřebuje radikální změnu ve způsobu, jakým se komunikuje sociálně, v otázkách rodiných, mezi rodičovskými páry”.

Jeho filmy byly ozvěnou na události týkajících se lidských práv, rovnosti žen a mužů, a zkoumá se situace rodin, které zůstanou a neemigrují do USA v hledání lepší budoucnosti.

V minimalistickém příběhu natáčeném v Oaxaca, je život orámován uprostředím solných dolů, kaktusových polí, přičemž městské centrum je skromnou komunitou a je zaprášenou vesnicí, kterou dokonce opovrhovali politici ve volební kampani.

Pustá krajina, která překvapila i herce, svou chudobou, a kde má kaktus také svou symboliku.

Gabriela Cartol interpreta a Ángeles MiguelJe to “falická reprezentace, a dokonce i dům Cheba je deprimován kaktusem”, říká režisér a scenárista.

A také je “analogií”, že mexičtí lidé, jenž Solano považuje za opuštěné Bohem, politiky a bez vymáhání spravedlnosti.

“Chci napadnout tento bod zlozvyku, a to zejména v Oaxace, kde celé rodiny přestanou jíst a dávají dohromady své peníze po dobu jednoho roku na oslavu svého patrona. Ale je vidět nepřítomnost Boha, který je konstantní, a to i v mém prvním filmu (“El espiral”)”, objasnil.

Film, který byl poměrně úspěšný v hispánské komunitě v USA, zatímco v Mexiku, které nepřilákal více než 5000 diváků.

Jeho další práce, “La negrada” bude také zaměřena na sociální vrstvu o těchto afroameričanů původem z Costa Chica Oaxaca, komunity, kterou Pérez Solano vidí silně odsunutou na okraj.

07. 07. 2014

Mluv o tom: