Eduardo Mendoza připouští, že ocenění Kafky jej povzbudí, aby i nadále psal

Eduardo Mendoza: Obdržet Cenu Franze Kafky, jednu z nejprestižnějších v České republice, to bylo pro španělského spisovatele Eduarda Mendoza jako “transfúze”, která ho inspiruje, aby ve psaní pokračoval “o něco víc”.

Několik hodin po přebrání ocenění v Praze miniaturní sošky Kafky a s finanční odměnou 10.000 dolarů poskytujících Společností Franze Kafky, Mendoza připustil, že toto uznání přichází v “rozhodujícím okamžiku”.

“Ceny jsou důležité a tato mi také přichází na rozcestí, protože jsem na konci své kariéry. A to je jako řekl autor děl „Pravda o případu Savolta“ a” Město zázraků “, v rozhovoru s Efe. ”

Být uznán mezinárodní porotou v porovnání s předchozími oceněnými autory, jako je Philip Roth, Václav Havel, Elfriede Jelinek, Harolda Pintera nebo Amos Oz, Mendoza přiznal, že touží pokračovat.

“No, možná ještě budu muset jít trochu dál, ale to mě nebude ke škodě,” řekl.

Barceloňan zdůraznil literární důležitost Franze Kafky, jednoho ze dvou autorů, spolu s Dantem, kteří zanechali svá jména v prosté řeči popsat novou situaci.

“Protože proustovský ” (francouzský spisovatel Marcel Proust) je to akademickou záležitostí, a zatímco každý ví, co máte na mysli kafkianské, i ten, kdo neví, kdo byl Kafka, a to znamená hodně,” poznamenal.

Pro Mendozu “Kafkózní” znamená matoucí, ale je to velmi obtížné slovně vyjádřit. Je to druh pokrytectví a zmatku zakrývající zneužití a nebezpečí”.

Eduardo Mendoza con su mujer, AnaAutor knih “Metamorfóza” a “Proces”, byl také podle Mendozy, člověkem vyjadřujícím “pocit úzkosti”, schopným vidět, co se ve skutečnosti děje v jakémsi prostředí klidu.

“Už si povšiml, že žije ve století, ve kterém tě budou posílat na smrt, aniž řeknou proč,” řekl Barceloňan s odkazem na barbarství, který prošla evropská populace ve dvacátém století, v první a druhé světové válce.

A na počátku dvacátého století, byl Kafka spisovatelem na vysoké úrovni, v době kdy časy žádaly sociální a politické transformace.

“Tyto změny byly a volali po změně v literatuře, která má doprovázet realitu. Potom Kafka, který je první spisovatel dvacátého století, si uvědomuje tento problém, který musí vymyslet nový jazyk, “řekl Mendoza.

Oceněný uznává, že Kafka “se snaží a nedokončí žádný z románů. Ve skutečnosti, je jeho záměrem, že pak umožňuje skok, ale zůstává na půl skoku”.

Skok, že podle něj využili slavná jména jako James Joyce, Marcel Proust, Thomas Mann a Samuel Becket.

“Tito všichni by neexistovali, pokud by jim Kafka neotevřel dveře,” řekl Mendoza, který také jmenoval pražského spisovatele jako “nejdůležitějšího spisovatele dvacátého století”, a také zdůraznil jeho inovace v žánru povídek.

V uvolněné atmosféře, se Barceloňan zmiňoval o mediálním “pronásledování”, kterými trpěl po sociálních sítích, pro údajné kritiky Kafky před osmi lety “velmi malé skupiny lidí ve velmi širokém kontextu,” když mluvil o teorii románu.

Mendoza con los medios de comunicación en la biblioteca de Kafka

Tak, po obdržení ocenění v Praze, Mendoza došel k závěru, že vinnou “je dílo Franze Kafky, aby se rozhodli dát mi cenu jen proto, abych se mohl dostat do potíží.”

Okolo rozruchu na státní svátek 12. října, který vyvolal kritiku za křivdy spáchané proti domorodému obyvatelstvu v Latinské Americe, katalánský spisovatel nechtěl mluvit o genocidě, protože “už z toho nezbylo nic.”

Nicméně apeloval na to “nebýt zlý a nám moc by nám pomohlo ve španělské společnosti projít a posoudit minulost”.

23. 10. 2015

Mluv o tom: